Audi TT Roadster

Så här års när solens strålar verkligen börjar värma upp både gatan och bilen, längtar många efter den där riktigt sköna sommarbilen. Du vet, en sådan bil där man inte nödvändigtvis tänker så förnuftigt utan mer med hjärtat än med hjärnan. Livet är kort, man ska ha kul och njuta av tillvaron! När man pratar sommarbil pratar man känsla och i stort sett inget annat. Visst, ingen vill väl längre ha en bil med massiv bränsleförbrukning, men annars är det – inom rimliga gränser och beroende på plånbok, givetvis – fritt fram.

Vore det inte härligt med en sommarbil som har lite extra pulver under huven? Som dessutom är en cabriolet? Absolut! Vad sägs om en Audi, eller närmare bestämt en Audi TT? Det här är en bil som har allt det som en modern sportbil ska ha: stark motor, fräck design och bekväma sportsäten. Audi TT har funnits som modell sedan sent 1990-tal och kom då först som sportkupé, för att senare kompletteras med en cabriolet – den modell som kallas Roadster.

TT:n har alltid utrustats med de starkare motorerna som funnits tillgängliga från VW-hyllan. De första varianterna hade 1.8-liters motorn i två utföranden: 180 hk eller 225 hk. Den senare i kombination med Quattro, d. v. s. fyrhjulsdrift. Samma motoralternativ gällde även för cabben, som tog designen ett steg längre. Denna bil både var och är ett riktigt blickfång. Suffletten är tillverkad av tyg, precis som på de klassiska cabbarna, men det finns också en så kallad hard top att köpa till.

Dagens Audi TT har förfinats ytterligare på samtliga plan. Motorerna har blivit både kraftfullare och bränslesnålare och designen har slipats så att den ska hänga med konkurrenterna. Detta är överhuvudtaget en mycket rolig bil att köra och man får lätt blodad tand. Att köra nedcabbat förstärker känslan ytterligare och man kommer alltid tillbaka med ett leende på läpparna.