Japansk sportbil för en spottstyver

Vill du åka sportigt för en billig peng? Då ska du definitivt ta dig en titt på de numera klassiska japanska sportbilarna som finns på marknaden. Bland dessa finns Toyota Celica, som blev en mycket populär sportkupé när den släpptes. I synnerhet lyckades Toyota bra med den modell som släpptes 1986. Denna var riktigt snygg och hade i GT-utförande en motor på 143 hästkrafter. Detta räckte gott och väl för sportig körning, trots att det inte gav någon blixtrande prestanda. Hela bilen osade dock sportighet med sin design och den hade riktigt bekväma sportsäten. För den som ville ha lite mer effekt och stabilitet kom det en gatuversion av rally-varianten GT-4. Här hittade man en turbomotor på 189 hästar och bilen var utrustad med fyrhjulsdrift.

Lagom till 1990-års modell uppgraderades bilen med ett nytt utseende som var lite mjukare i formerna. Motorerna fick mer effekt, där basmotorn nu gav 156 hästkrafter och GT-4 hela 204 hästar. Ett par år in på 1990-talet kom en specialmodell av GT-4 med benämningen Carlos Sainz, efter den spanske rallyföraren. Denna modell var förstärkt på olika sätt och motorn fick några få hästkrafter extra. År 1994 var det dags för en helt ny Celica, vars främsta visuella kännetecken var en helt ny grill med runda strålkastare. Återigen var det dags för en höjning av motoreffekten; GT fick 175 hästar och GT-4 så mycket som 242 hästkrafter. Denna effekt fick GT-4 att klara sprinten 0 – 100 km/h på ca 6.5 sekunder, vilket verkligen var i sportbilsklass.

Eftersom dessa bilar börjar få några år på nacken kan man hitta dem till ett relativt låg pris på marknaden. Något man ska tänka på är att japanska bilar av äldre modell dras med ganska höga priser på reservdelar. Å andra sidan håller bilarna mycket god kvalitet, så kostnaden blir ändå totalt inte så hög.