Volvo 164: klassisk lyx

Volvos 140-serie känner nog de flesta till, åtminstone de som är uppväxta under den tid det begav sig. Detta var i sanningens namn en riktig bruks-Volvo som hittade en stor mängd köpare genom åren. Volvo 140 bjöd på relativt god ägarekonomi, bekväma säten och var samtidigt säkra bilar för sin tid.

Tack vare sin popularitet var förstås Volvo 140 en vanlig syn på vägarna. Detta kunde kännas lite tråkigt och sökte man något extra valde man säkerligen bort 140:n och köpte något annat. Men, det fanns en variant som erbjöd bilisten en annan upplevelse: Volvo 164. Denna bil riktade sig i regel inte till köpare av 140, eftersom den var en bra bit dyrare än den enklare modellen. Volvo 164 introducerades år 1968 som mer eller mindre en lyxbil. Jämfört med 140 var den sannerligen mycket lyxigare och erbjöd köparen en bil som satte guldkant på tillvaron. 164 har en annan front än de andra modellerna, för att skilja ut den lite extra. Volvo 140 fanns som en variant med 2 dörrar, men 164:an var alltid 4-dörrars.

De första årsmodellerna hade en sexcylindrig motor på 130 hästkrafter, vilken uppgraderades med insprutning ett par år senare då effekten samtidigt höjdes till hela 160 hästar. Den nya motorn gjorde att accelerationen förbättrades rejält; från 14,5 sekunder till 11,9 sekunder med automatlåda. Med den manuella lådan och 160 hk-motorn gick samma sprint på endast 8,7 sekunder.

Volvo 164 har alltid varit mycket välutrustad och omfattade, beroende på årsmodell, servostyrning, taklucka, läderklädsel och mycket annat. Vissa av bilarna var till och med utrustade med luftkonditionering, något som var ganska ovanligt på den här tiden. På en del marknader fanns bilar med katalysator. Sista årsmodellen av 164 var 1975, vilken var ovanlig på den svenska marknaden, och bilen hade nu bland annat fått brytarlöst tändsystem och EGR-ventil.